Omenoita, joista yhdessä on mehuhana. Tanssijan keho, jalat ja käsi kuvaan lisättyinä.
Keho / Mieli / Ravinto

Tanssii ideoiden kanssa

Jos naispolo nyt on herättänyt henkiin ammoin haudattuja aktiviteetteja, onko hyvinvointiprojekti siis alkanut? Mieli on kummallinen kapine ja kyselee omituisia asioita. Järkiminä selittää, että juuri näin pitääkin toimia: aloittaa vanhoista, tutuista puuhista ja muuttaa asioita vähän kerrallaan. Mutta jokin toinen minä tivaa, että selkeä alkulaukaus pitäisi saada aikaiseksi. Projektin kick off. Tämä väittely on pyörinyt tänään päässäni, kun itse olen pyörinyt olohuoneessa musiikin tahdissa.

Yksi henkiin herätetyistä puuhista on nimittäin tanssi. Vapaat kuviot random-musiikin pyörteissä, kunnes hiki lentää. Yleensä tunti riittää. Kolmen huoneen ja keittokomeron asunnossa tätä on paras harrastaa silloin, kun on yksin kotona. Iso vesilasi kannattaa varata pöydän kulmalle. On muuten siitä kiva liikuntamuoto, että tuntuu pelkästään ilonpidolta! Ja ajatukset rullaavat.

Nyt ne ovat rullanneet mehuihin ja yrttiteehen. Suolihuuhteluihin. Arvaatteko…? Harrastin paastoja, no, mitä väliä sillä taas on, kuinka monta vuosikymmentä sitten? 🙂 Joka tapauksessa viime aikoina käynyt mielessä kysymys, josko mummosta vielä olisi siihen puuhaan. Muinainen paastokirjani valikoitui myös edellisen blogi-tekstin kuvaan; ehkä se jäi sieltä käsin kuiskuttelemaan ideoitaan.

Ennen kuin alan tutkia internetin ihmemaasta, mitä mieltä paastosta ollaan nykyisin, haluan muistella ihan ikiomia kokemuksia ja fiiliksiä.

  • Paastoa edeltäneiden totuttelupäivien nälkä oli hirmuinen, varsinkin viimeisen.
  • Nälkä loppui ällistyttävän äkisti, kun paasto alkoi.
  • Oho, pystyin toimimaan, vaikken syönyt. Sain jopa aikaiseksi.
  • Kun paasto eteni, sain kasvavassa määrin aikaiseksi. Joskus paaston aikana heiveröinen olo yllätti. Greippimehu ja itumehu poistivat sen. Itumehu oli, öö, järisyttävä kokemus.
  • Haju- ja makuaisti terävöityivät.
  • Varsinkin toisella viikolla fiilis lähti lentoon. Oli superkevyt olo. Kadutti se, että joskus aikaisemmin olin lopettanut yhden viikon jälkeen.
  • Ilmeni syömisestä vieraantumista, varsinkin toisella viikolla. Muiden ruokailun katseleminen tuntui mielenkiintoiselta. Laittavat asioita tuohon nenän alla olevaan aukkoon ja jauhavat niitä. Kovasti kuluu puuhaan aikaa.
  • Ihoon ilmestyi pattifinnejä. Sekin puhdistautui.
  • Unen tarve väheni.
  • Paaston jälkeen itsensä hillitseminen vaati paukkuja. Kaikki MAISTUI niin mahtavalta. Mutta ahmiminen olisi ollut turmiollista. Pieniä annoksia. Vain haukku omenasta. Muutama mustikka…
  • Silmät säihkyivät, askel kulki kepeästi.
  • Kiloja karisi kaikkiaan 5 – 8.

Jostakin ne kilot aina palasivat takaisin. Paasto ei ole laihdutusmenetelmä. Pysyvästi kevyempi keho vaatii pysyvästi köykäiset eväät. Tämä Ituhippimummon hyvinvointihankekaan ei muuten ole laihtumisproggis. Olen päättänyt unohtaa vaa’an ja keskittyä terveellisyyteen. Jos kiloja katoaa, se on onnellinen sivuvaikutus.

Mutta mitä tuumaatte? Olisiko paasto sopivan järeä kick off hyvinvointiprojektille? Ehkä vanhoja, tuttuja asioita ehdotteleva järkiminäkin taipuu tähän. Tämähän on vanhaa ja tuttua. Mutta silti huomionarvonen alkupamaus?

Hei, ryhtyisikö joku tähän hankkeeseen kanssani?? Se olisi huippua! Tiedän, ettei näin tuore blogi ole vielä tavoittanut kovin monta lukijaa, mutta voihan pienestäkin joukosta löytyä joku!

Päättämisen helpottamiseksi kertoilen lisää paastosta seuraavissa teksteissä. Meillä on aikaa. Yksistään kahvista on syytä olla erossa viikon verran ennen paastoamista, joten ehdin kahlata sen internetin ynnä vanhan rakkaan paastokirjani laidasta laitaan.

Nyt alkoi kyllä vähän jänskättää. Jos paasto meneekin pyllylleen ja nauratte Ituhippimummon tuhannen hitulaksi…

Ai niin. Voitte nyt myös varmistaa tämän jännitysnäytelmän seuraamisen tilaamalla blogin! Taistelimme kapun kanssa tuohon sivun oheen tilausvimpaimen. Tilaamalla saa siis sähköpostiin tiedon uusien artikkelien ilmestymisestä.

Taidan mennä vielä vähäksi aikaa kieppumaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *