Ravinto

Kun kasvikunta valtaa lautasen

Ilahduttavia uutisia taas: Jälleen on uusi jäsen liittynyt paastojengiin! Tutustuimme kapun kanssa viime kesänä veneilevään perheeseen, jonka äiti osoittautuikin Instagram-tutuksi. Hoksasimme asian veneessä skumppalasien äärellä päivän suppailujen jälkeen – mikä tietysti siivitti lystinpitoa. Ja nyt Hanna ilmoittautui mukaan paastohankkeeseen. Mahtavaa!

Paastoa edeltävä totutteluviikko alkaa näillä näppäimillä. Kun Marikalle kerroin luopumisjärjestyksestä: liha — maitotuotteet — leipä, hän katsoi minua vähän totisena. Mitä sitten voi enää syödä? Totta, perinteinen sekasyöjä joutuu muuttamaan enemmän ruokavaliotaan totutteluviikon aikana kuin valmiiksi ituhippeilyyn kallellaan oleva. En tiedä, onko näistä apua, mutta kerron omia tulevia – ja osin jo nykyisiä – ruokakäytäntöjäni.

Teen valmiiksi kaappiin siemennäkkileipää. Itse asiassa parhaillaan täällä leijuu paistetun näkkärin tuoksu. Siemenistä saa hyvin proteiinia, eikä leivän syömisen tottumuksestakaan tarvitse tinkiä. Netistä löytyy monenlaisia ohjeita; tämä pohjaa Muumimamman näkkileipä -nimiseen:

SIEMENNÄKKÄRI
– Yhteensä 2,25 dl lempparisiemeniä, eri laatuja, osa voi olla rouhittua pähkinää tai manteliakin
– 2 dl maissijauhoa
– ripaus suolaa
– 2,5 dl kiehuvaa vettä
0,5 dl öljyä
Sekoita kuivat aineet. Kaada päälle kiehuva vesi ja öljy. Kauli tai painele ohueksi levyksi leivinpaperille. Huom. toinen leivinpaperi taikinan päällä kaulittaessa. Viiltele palojen rajat veitsellä tai vaikka pitsaleikkurilla ennen paistamista. Paista kiertoilmauunissa 150 asteessa noin tunnin verran.

Entäpä sitten päälle, kun palvikinkku tai kermajuusto ei tule kysymykseen? Kun totutteluviikon edetessä kuitenkin siirrytään kohti aina vain suurempaa tuoreruoan osuutta, teen jo nyt jääkaappiin ison kulhollisen tomaatti-korianteri-sipulisalsaa. Chiliäkin siinä on, mutta vain vähän nyt, kun vatsaa ohjataan kohti lepoa. Salsan päälle ohuita kesäkurpitsan viipaleita. On namia!

KORIANTERISALSA
Paketti chili-tomaattimurskaa
Sipuli
Ruukullinen korianteria
Silppua sipuli ja leikkele korianterinippu myös pienenpieneksi silpuksi. Sekoita ainekset. Normaalioloissa voi lisätä chiliä.

Jääkaappiin kannattaa myös tehdä valmiiksi iso kulhollinen ns. perussalaattia. Kerta-annoksia voi sitten muuntaa mielihalujen mukaan lisäämällä lautaselle yhtenä päivänä falafeleja, toisena pähkinää ja avokadoa, kolmantena vegejuustoa ja oliiveja… Vain mielikuvitus on rajana. Ja kun perussalaatti ehtyy, uutta kulhoon.

Vielä mielikuvituksellisemmaksi meno yltyy, kun tehdään smoothieita. Kannuun voi heittää hyvinkin monenlaisia kasvikunnan jäseniä. Proteiinit on syytä muistaa totutteluviikon aikana: mantelia, pähkinää, siemeniä, miksei vaikka tofua. Ja vihersmoothien sekaan olen heittänyt jopa ituja. (Älkää kertoko kapulle.)

Ja näin päästiinkin tärkeään peruselintarvikkeeseen, jota useimmiten löytyy jääkaapistani: mungpavun ituihin. Joko olen idättänyt itse tai ostanut kaupasta. Toisinaan riehaannun idättämään myös sinimailasta. Heinänteko on helppoa kuin idättäminen, vai miten se meni –

MUNGPAPUJEN IDÄTYS
Mungien lisäksi tarvitset muovikulhon, muovisiivilän, kannen ja pimeän komeronnurkan. Liota papuja vedessä kulhossa yön yli, käy ne läpi ja poista ei-turvonneet yksilöt. Huuhtele siemenet siivilässä, laita siivilä kulhoon, kansi päälle ja piilota pimeään. Perusohje kehottaa huuhtelemaan kasvavia ituja aamuin, illoin. Parempi lopputulos syntyy, jos huuhtelukertoja on kolme ja jos haarukalla pöyhii itumassaa sen kasvaessa. Noin neljän – viiden päivän päästä tarjolla on todella terveellistä syötävää. Hieno perussalaatin ainesosa.

Mung-pavun ituja

Muista myös hapankaali! Kaalin hapattamista en osaa ohjeistaa; sen terveysherkun olen ostanut aina kaupasta.

Yllä lueteltujen lisäksi syön totutteluviikon aikana tietty hedelmiä, marjoja ja kasviksia sellaisenaan. Nälkä ei uhkaa. Ja siis uskon sen, mitä paastogurut väittävät: mitä suurempi osa ruoasta on tuoretta ja kypsentämätönsä kasvista viikon loppupuolella, sitä helpompi on laskeutumispäivä ja paaston alku.

Tsemppiä meille neljälle! Ja mukaan ehtii muuten edelleen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *