Mieli / Ravinto

Vinkkejä paaston varrelle

Alkuun päivän kohokohta: Tietokone oikutteli toimistolla ja soitin IT-tukeen. Tuttuun tapaan nuori asiantuntija Itä-Suomesta otti etäyhteyden. Kansioiden avaaminen pilvestä ei onnistunut. ”Jaa, tänne on synkattu yksi henkilökohtainenkin One Drive -kansio”, nuorimies sanoi. Työpöydälle oli lävähtänyt joukko kuvatiedostoja, joiden nimenä koreili (tosi) isoin kirjaimin SUOLIHUUHTELUPUSSI 1, SUOLIHUUHTELUPUSSI 2, SUOLIHUUHTELUPUSSI 3…

En edes yrittänyt selittää, että synkattu privaattikansio on kätevä, kun välillä intoudun tekemään töitä kotikoneella. Sitä paitsi naurun pidättelykin esti liiemmät selittämiset.

Hilpeissä tunnelmissa siis liu’utaan aina vain lähemmäksi h-hetkeä. Yksi on joukosta irtautunut. Työkaverini Anna joutuu perhesyistä matkustamaan yllättäen viikonloppuna ja siirtää siksi aloitusta. Mutta hän saa sitten hyödynnettäväkseen myös tämän porukan tuoreet kokemukset.

Vielä muutamia muisteluita sekä vinkkejä ja ohjeentapaisia paaston varrelle:

Unentarve vähenee ja päivän aloitus hidastuu. Kaikki muukin vähän hidastuu, eli kannattaa varata tavallista runsaammin aikaa aamutoimiin, matkoihin, kotitöihin jne. Mutta aikaa vapautuu siis yöunista, kun ruoansulatus ei vie energiaa.

Aistit herkistyvät. Voi tavaton, miten voimakkaasti kaikki tuoksuu ja haisee! Se on tietysti sekä siunaus että kirous. Paastoajakin uhkaa muuttua tuoksujen lähteeksi, sillä puhdistaessaan paasto puskee kuona-aineita hien mukana pintaan. Kannattaa käydä suihkussa aamuin, illoin – ja harjata hampaiden lisäksi myös kieli, jos sen pinnalle on syntynyt katetta.

Ilmakylvyt ovat hyvästä, mutta niiden jälkeen on syytä pukeutua lämpimästi, varsinkin viileään aikaan. Muistan istuneeni keittiössä paksu villatakki päällä teetä hörppimässä keskellä kesää. Minulla on alhainen verenpaine, ja sen lieveilmiöt voimistuvat paaston aikana. On saunottava varoen ja noustava kumarasta asennosta pystyyn aina hyvin rauhallisesti. Sormet ja varpaat kalpenevat helposti. Lämpimät jalkakylvyt ja villasukat ovat ihania keksintöjä!

Myös mieli herkistyy. Kannattaa keskittyä rauhallisiin ja lempeisiin puuhiin, välttää dekkareita ja jännäreitä, ainakin ilta-aikaan. Iltakävely tv:n katsomisen sijaan oli hyvä idea ainakin minulle. Liikkuminen sujui paastojen aikana hyvin. Saatoin tehdä kaikkea sitä, mitä muulloinkin. Päivien edetessä intouduin tekemään yllättäviäkin asioita. Mutta sitten oli syytä myös aina levätä.

Ideoita pukkasi ekstrapaljon. Luovuus varmasti hyötyy paastosta. Toisaalta unohtelin arkisia asioita tavallistakin enemmän. Ehkä ne eivät enää mahtuneet kovalevylle sen kaiken ideapaljouden sekaan.

Jo tutuksi käynyt muinainen paastokirjani kertoo lisäksi, että näkökyky saattaa tilapäisesti heiketä ja kuukautisiin voi tulla muutoksia. Mutta ei hätää, tilanne normalisoituu paaston jälkeen.

Kaiken kaikkiaan paastojeni edetessä mieli ja askel kevenivät, silmiin löytyi säihkettä, eikä painon putoaminenkaan fiilistä haitannut, päinvastoin. Vaikka paasto siis ei ole laihdutusmenetelmä. Ratkaisevaa painon kannalta on se, mitä ja miten alkaa pysyvästi syödä ja juoda paaston jälkeen. Minä aina palasin vanhoihin tottumuksiin ennemmin tai myöhemmin. Ja kilot kipittivät takaisin.

Nyt huomaan odottavani paaston alkua jo tosi malttamattomana. Huomenna vielä kaikenlaisia kasvikunnan antimia lautasella – suurin osa tuoreena – ja ylihuomenna paastoa edeltävä laskeutumis- eli totuttelupäivä. Vaihtoehtoja sen menuksi oli tässä blogiartikkelissa: http://www.ituhippimummo.fi/2019/09/01/matkalla-kohti-paastoa/

Ihan huisia!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *