Mieli / Ravinto

Miten aarre säilytetään

Viidennen päivän aamu, eikä mitään heikotuksia tai ärsy-fiiliksiä – vaikkei ensimmäistä mehuateriaakaan ole nautittu. Reipas ylösnouseminen ja unipäiväkirjan täyttö, ystävän kanssa viesteily. Kaikki normaalia ja olo kevyt. Tai no, jos sitä ei lasketa, että silmiin osunut blogiteksti teräksen, sementin ja muovin tuotannosta saa itkeskelemään…

Eli paasto herkistää. Ilmastoasioita tulee mietittyä myös siksi, että paaston aikana keittiöjätettä syntyy harvinaisen vähän. Mutta tätä ei kumminkaan voi jatkaa ikuisuuksiin. Itse asiassa nyt on jo syytä miettiä, miten aikoo palata takaisin syömisen maailmaan. Ja millaisia mahdollisia ravintolinjauksia haluaa tehdä vastaisessa elämässään. Varsinkin Marikalle tämä on ajankohtaista, koska hänen viimeinen paastopäivänsä on ylihuomenna. (Nämä päivät karkaavat käsistä!)

Esimerkiksi näin on hyvä aloittaa syöminen:

ENSIMMÄINEN TOTUTTELUPÄIVÄ

  • Aamulla tuttuun tapaan vettä ja yrttiteetä. Pallavansiemeniä likoon vesilasiin iltaa varten. Sitten kävelyä ulkona tai muuta kevyttä liikuntaa.
  • Paasto katkaistaan aamupäivällä. Yötä vasten illalla ei kannata kauan levännyttä vatsaa herättää. Se on kutistunut pikkiriikkiseksi. Aloita ruokailut kuin vauva – paitsi että sinulla on hampaat. Pureskele hyvin! Kupillinen mustikoita tai muita marjoja on hyvä idea. Tai omena. Sitten pitää lopettaa. Tämä on ehkä hankalinta.
  • Lounaaksi esimerkiksi peruna ja soseutettua tuoreporkkanaa tai pikkulapsen annos suolatonta vihanneskeittoa. Lepoa aterian jälkeen.
  • Välipalaksi vettä ja kupillinen paastomehua.
  • Päivälliseksi tuoreita kasviksia. Voi nauttia myös pelkästään marjoja.
  • Illalla pellavansiemenet veden kera. Aamuksi kannattaa laittaa likoon muutama kuivaluumu.

TOINEN TOTUTTELUPÄIVÄ

  • Aamulla kuten eilenkin
  • Aamupäivällä nautitaan yön yli lionneet luumut liotusvesineen ja vaikkapa pieni lautasellinen täysjyväpuuroa marjojen kera – tai viipale ruisleipää. Edelleen keskitytään pureskelemaan hyvin.
  • Lounaaksi tuoreita kasviksia ja peruna tai vähän tummaa riisiä.
  • Välipalaksi hedelmiä tai marjoja
  • Illalla kuten eilenkin

Totuttelu jatkuu luonnollisesti tämän jälkeenkin. Koko ensimmäistä viikkoa voi pitää totuttelujaksona. Jos on iloinnut paaston tuomasta painonpudotuksesta, kannattaa muistaa, että pienentyneen vatsan venäyttäminen kerralla suureksi on peruuttamaton teko, ja sen jälkeen ruokahalu suunnaton. Kilot myös todella ilomielin kipittävät takaisin – kavereiden kanssa.

Viisautta on tietysti pitää jatkossakin kuumentamattomien kasvisten osuus aterioista mahdollisimman suurena, unohtaa valkoinen vehnäjauho ja sokeri, nauttia maitohapatettuja tuotteita, manteleita, pähkinöitä ja siemeniä. Useammin kasvis- ja kala-aterioita kuin punaista lihaa – jos eläinkunnan tuotteita nauttii. Ja kaikkea tätä kohtuudella. Helposti sanottu.

Totutteluviikolla on tietysti myös tuhannen taalan paikka miettiä suhdettaan tupakkaan ja alkoholiin. Ja varmaan arvasittekin, että käytännön kosketusta niihin ei ainakaan tässä vaiheessa kannata vielä ottaa. Kuten ei myöskään kahviin. Elimistö opettelee vasta ruoansulatuspuuhia.

Lopetus on oikeastaan tärkein vaihe. Olin unohtanut, että paastossa on kyse aarteen etsinnästä ja sen säilyttämisestä. Eläköön, hyvinvointiprojekti; vanhoja oivalluksia puskee pintaan. Siis: valmistellun ja hyvin läpiviedyn paaston vaikutukset ovat kuin pitkän etsimisen tuloksena löydetty aarre (jonka voi totuttelupäivänä yhden pitsan ahmimisella ja viinilasillisella menettää).

Tämä paasto on kyllä sujunut kaiken kaikkiaan hienosti. Alun haasteet olivat yllättävän pieniä, ja nyt tuntuu tosiaan superkevyeltä! Eilen juoksentelin iltapäivän ja illan pokestopeilla murujen kanssa mehut selkärepussa. Kännyköiden lataustauko meillä kotona toi sopivasti mahdollisuuden pieneen lepohetkeen. Ja sitten taas radalle. Uusi Pokemon-sukupolvi oli kaiken kukkuraksi julkaistu juuri eilen. Sitä emme tienneet, kun seikkailusta etukäteen sovimme. Mahtavaa! Uuden sukupolven kanssa jahtaamassa uutta sukupolvea. Paastomummon unelma.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *